Akut ja virranhallintajärjestelmät

Autojen sähköjärjestelmien kasvu ja kehitys ovat aiheuttaneet muutostarpeen myös akuille ja lataukselle. Autot kuluttavat entistä enemmän virtaa, minkä vuoksi akkuteknologiaa on kehitetty perinteisistä akuista agm- akkuihin jne.

 Meillä Suomessa virranhallinnasta tekee haastavaa se, että kehittyneimmätkään akut eivät ota kylmänä virtaa vastaan ja harvoin on mahdollisuutta ajaa kylmänä aamuna niin paljon, että akku ennättäisi lämmetä ja ottaa edes käynnistyksen verran  kulunutta virtaa vastaan.
Akun vaihto ei myöskään ole välttämättä enää yksinkertainen toimenpide. Kun akku kytketään irti järjestelmästä, on suositeltavaa käyttää varavirtalähdettä, jotta kaikki muistitoiminnot pysyvät ennallaan. Lisäksi yhä useampaan autoon akun vaihto vaatii myös testilaitteella koodauksen auton tietokoneelle.
 
Myös latausjärjestelmät ovat kehittyneet ja niistä puhuttaessa oikea termi on tänä päivänä
virranhallintajärjestelmä. Perinteisillä tavoilla mittaamalla näiden järjestelmien kunnosta ei voi välttämättä päätellä kovin pitkälle meneviä tuloksia.

Meillä sekä akun, että latauksen kunto mitataan käyttäen uusimpia mittalaitteita, mistä myös tulostamme testituloksen ennen kuin mitään vaihdetaan. Näin varmistetaan todellinen vaihdon tarve. Joskus akku on vain tyhjentynyt ja se voidaan pelastaa lataamalla korkeatasoisella korjaamolaturilla. Lataus on mahdollista ja suositeltavaa aina myös auton muun huollon yhteydessä.